Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Informacja sektora publicznego – każda treść lub jej cześć niezależnie od sposobu utrwalenia (w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej) będąca w posiadaniu podmiotów, które udostępniają lub przekazują tę informacje w celu ponownego wykorzystywania.
- Ponowne wykorzystywanie – wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „użytkownikami", informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego została wytworzona.
Prawo ponownego wykorzystywania przysługuje każdemu przez:- przekazanie na wniosek lub w innych trybach,
- udostępnienie przez systemy informatyczny, Biuletyn Informacji Publicznej.
Wniosek składamy, gdy informacja sektora publicznego:
- nie została udostępniona w systemach teleinformatycznych,
- będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone,
- została udostępniona w sposób inny niż określony w ppkt b i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat,
- została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
- Obowiązuje generalna reguła udostępniania informacji sektora publicznego w celu ich ponownego wykorzystywania bez ograniczeń warunkami i bezpłatnie. Jednakże w niektórych przypadkach realizacja wniosku wymaga nałożenia warunków lub ustalenia ewentualnych opłat w formie oferty.
Informacje sektora publicznego zamieszczone w BIP Pałacu Młodzieży w Katowicach są udostępnianie na cele ponownego wykorzystywania bez ograniczeń warunkami i bezpłatnie.
W przypadku udostępniania informacji sektora publicznego w celu jej ponownego wykorzystywania na wniosek ewentualne warunki lub wysokość opłat będą określane indywidualnie i przekazane wnioskodawcy w formie oferty.
Pałac Młodzieży w Katowicach nie ponosi odpowiedzialności za dalsze udostępnianie informacji (przez podmioty powtórnie je wykorzystujące) z naruszeniem przepisów gwarantujących ich ochronę (np. danych osobowych, tajemnic ustawowo chronionych, prawa prywatności) jak również za informacje pozyskane w inny sposób albo z pominięciem wymaganej w danym przypadku procedury wnioskowej.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek w postaci papierowej powinien zawierać co najmniej:
- nazwę podmiotu zobowiązanego,
- informacje o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku,
- wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania,
- wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług,
- wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej także formatu danych,
- wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji gromadzonych w systemie teleinformatycznym podmiotu zobowiązanego,
- wskazanie okresu, przez który podmiot zobowiązany będzie umożliwiał ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym, nie dłuższym niż 12 miesięcy (gdy wniosek, dotyczy informacji gromadzonych i przechowywanych w systemie informatycznym).
- Wypełniony formularz wniosku.
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do Pałacu Młodzieży na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć bezpośrednio w Sekretariacie Pałacu Młodzieży w godzinach jego pracy.
- W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Przesyłając wniosek pocztą tradycyjną należy go wysłać na adres: Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego, ul. Mikołowska 26, 40-066 Katowice.
Wniosek można również złożyć m. in:- osobiście w Sekretariacie - mieszczącym się w Budynku Pałacu Młodzieży, pokój nr 122 /I piętro/
w godzinach pracy tj.:
poniedziałek: 8:00 - 18:00
wtorek: 8:00 - 18:00
środa: 8:00 - 18:00
czwartek: 8:00 - 19:00
piątek: 8:00 - 17:00
Opłaty
- osobiście w Sekretariacie - mieszczącym się w Budynku Pałacu Młodzieży, pokój nr 122 /I piętro/
- Opłatę można nałożyć, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.
Przy ustalaniu opłat uwzględnia się:- koszty przygotowania lub przekazania informacji w określony sposób i w określonej formie,
- inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków, które mogą mieć wpływ na w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji,
- koszty wynikające z dostosowania systemu teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji wniosku (dotyczy tylko ponownego wykorzystywania w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w systemie informatycznym).
- Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.
- Na żądanie wnioskodawcy wskazuje się sposób obliczenia opłaty za ponowne wykorzystywanie w odniesieniu do złożonego wniosku.
W przypadku wystąpienia ewentualnych opłat, po przyjęciu oferty określoną w niej kwotę należy wpłacić na odpowiednie konto Pałacu Młodzieży, którego numer zostanie podany wraz z wysokością opłaty.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
- Jeżeli wniosek nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, podmiot zobowiązany zawiadamia w tym terminie wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w jakim rozpatrzy wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od daty złożenia tego wniosku.
- Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego:
- Obowiązek poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji od podmiotu zobowiązanego.
- Obowiązek informowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej.
- Ustalenie zakresu odpowiedzialności podmiotu zobowiązanego za przekazywane informacje.
- Określenie odrębnych warunków ponownego wykorzystywania informacji mających cechy utworu lub przedmiotu praw pokrewnych lub stanowiących bazę danych, do których przysługują autorskie prawa majątkowe lub prawa pokrewne, np.: obowiązek poinformowania o nazwisku, imieniu lub pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy, jeżeli jest znany.
- Oferta:
- Podmiot zobowiązany przedstawia ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania, a także wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej nałożonych w związku z wnioskiem wymagającym poniesienia dodatkowych kosztów.
- Wnioskodawca po otrzymaniu oferty może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty.
Uwaga! Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni do dnia otrzymania jest równoznaczny z wycofaniem wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
- Sposoby rozpatrzenia wniosku:
- bezwarunkowe i bezpłatne przekazanie informacji w celu ponownego wykorzystywania,
- poinformowanie o braku warunków czy opłat w przypadku posiadania przez wnioskodawcę informacji sektora publicznego,
- poinformowanie, że wytworzenie żądanych informacji nie należy do zakresu zadań publicznych podmiotu,
- przedstawienie oferty zawierającej warunki ponownego wykorzystywania, czy wysokość opłat,
- odmowa ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w formie decyzji administracyjnej gdy:
- dostęp do informacji sektora publicznego został ustawowo ograniczony lub ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego naruszy prawa własności intelektualnej przysługujące osobom trzecim,
- opracowywanie, a w szczególności przetworzenie informacji sektora publicznego w celu jej ponownego wykorzystywania oraz dostarczanie z nich wyciągów, spowoduje konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- Osobiście w siedzibie Pałacu Młodzieży.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu sprawy:
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z Pałacem Młodzieży osobiście. Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Tryb odwoławczy:
- Wnioskodawca, który otrzymał ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, a także wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty, złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. W przypadku otrzymania sprzeciwu, w drodze decyzji, rozstrzyga się o warunkach ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego lub o wysokości opłat.
- Do skarg rozpatrywanych z zakresu ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, stosuje się przepisy ustawy – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z tym że:
- przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi,
- skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
- Do decyzji o odmowie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego stosuje się przepisy KPA. Odwołanie od decyzji rozpatruje się w terminie 14 dni.
- Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Bezpośrednio w siedzibie Pałacu Młodzieży (w Sekretariacie) w godzinach jego pracy.
- O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Pałacu Młodzieży lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Skargi i wnioski:
- Skargi i wnioski związane z pracą Pałacu Młodzieży można składać na jeden z poniższych sposobów:
- Pisemnie pocztą tradycyjną.
- Pisemnie bezpośrednio w Pałacu Młodzieży (w Sekretariacie) w godzinach jego pracy.
Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz.352 z późn. zm.).
Przetwarzanie danych osobowych
KLAUZULA INFORMACYJNA
Zgodnie z art.13 ust 1 i ust 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) zwanego dalej RODO informuję, że:
1) Administratorem przekazanych danych jest Dyrektor Pałacu Młodzieży im. prof.A.Kamińskiego z siedzibą w Katowicach, przy ul. Mikołowskiej 26, e-mail: ,
2) Dyrektor Pałacu Młodzieży wyznaczył inspektora ochrony danych, e-mail:
3) Pani/Pana będą przetwarzane w celu realizacji obowiązku prawnego ciążącego na administratorze ( art.6 ust 1 lit c RODO ) wynikającego z następujących przepisów:
a) ustawy z dnia 25 lutego 2016 roku o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego,
b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych .
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres co najmniej 5 lat (licząc od następnego roku po złożeniu wniosku).
4) Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom.
5) Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres co najmniej 5 lat (licząc od następnego roku po złożeniu wniosku)
6) Posiada Pani/Pan prawo do:
a) dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania lub uzupełnienia,
b) ograniczenia przetwarzania danych,
c) wniesienia skargi o naruszenie zasad ochrony danych osobowych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7) Podanie przez Panią/Pana danych niezbędnych do realizacji złożonego wniosku wynika z ustawy z dnia 25 lutego 2016 roku o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego i jest obligatoryjne. W przypadku postępowania zmierzającego do wydania decyzji administracyjnej zostanie Pani/Pan poinformowany o konieczności uzupełnienia danych.
8) Pani/Pana dane nie będą przetwarzane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.